Az egyház társadalmi tanításának pillérei a körlevelében

KRÁNITZ MIHÁLY

Az egyház társadalmi tanításának pillérei a körlevelében


1959-ben született Budapesten. Tanulmányait Budapesten és Rómában végezte, 1989-ben szentelték pappá. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem rektorhelyettese. Legutóbbi írását 2006. 2. számunkban közöltük.

Az összeállításunkban szereplő írások elhangzottak azon a konferencián, amelyet a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola rendezett az “Igazságosabb és testvériesebb világot!, című szociális körlevél megjelenésének tízéves évfordulója alkalmából 2006. május 19-én. A konferencia teljes anyaga ősszel jelenik meg a “Sapientia Füzetek, című könyvsorozatban.

Tíz éve, 1996-ban jelent meg az a magyar egyházi reflexió, mely egyfajta keresztény petíciónak, felkiáltásnak is értelmezhető a hazánkban felvetődött társadalmi kérdésekre.[1] Egy közösség felelős vezetői nemcsak nemzetközi fórumokon, Európa-szerte, hanem helyi szinten is igyekeznek az embereket érintő, sokszor nyugtalanító problémákra választ találni. A Katolikus Egyház immár száztizenöt éve dokumentálható érzékenysége az ember és a társadalom bajai iránt mindenütt megnyilatkozásra késztette a helyi egyházakat.[2] A “Mi nem hallgathatunk!” szentírási megalapozással – ahogy korábban az apostolok magyarázták fellépésüket (vö. ApCsel 4,20) -, de az emberek iránt érzett felelősséggel együtt szólaltak meg tíz éve a magyar katolikus püspökök.

Magyarországon, ismerve a közelmúlt állapotát, nem volt még példa arra, hogy az efféle kérdésekben ennyire iránymutatóan felszólaljon az egyház. Ennek a kétezer éves intézménynek a véleményére, mely jelentős mértékben képes befolyásolni az emberek életét, odafigyelnek a társadalom, a kultúra és a gazdaság területén is. Ám azt, hogy a tíz év mennyire jelentett odafigyelést, és hogy az illetékesek mennyire siklottak át a magyar püspökök dokumentumán, azt éppen a körlevél napjainkig tartó aktualitása jelzi.

Melyek voltak az egyház által meghúzott főbb vonalak és irányok ezen a területen? Miként járult hozzá itt vagy akár máshol és más körülmények között, talán éppen ezzel a tízéves dokumentummal is az egyház az emberek életének jobbításához? Azt mindenekelőtt megállapíthatjuk, hogy a 20. századi kereszténység is szorosan összefügg a társadalmi-politikai fejlődéssel. A társadalom és a gazdaság területén az egyház az elmúlt évtizedekben javaslatokat adott és lehetséges mintákat elemzett.


1. A társadalmi tanítás alappillérei és a keresztény felelősség

A történelmi előzmények XIII. Leó pápa híres körlevelére, a Rerum novarumra (1891) vezethetők vissza. Ez az első hivatalosnak mondható megnyilatkozás lett a fundamentuma a későbbi pápai és egyházi tanításnak. Száz év leforgása alatt majdnem minden pápa visszatekintett a kiindulópontra, és a kortárs kérdésekre ennek a korábbi iratnak a fényénél válaszolt, vagy inkább ennek az ösztönzéséből vett bátorságot az újabb megszólalásra.[3] Így került sor XI. Piusz esetében a Quadragesimo anno (1931) és a Divini Redemptoris (1937), XXIII. Jánosnál a Mater et magistra (1961) és a Pacem in terris (1963), majd VI. Pálnál a Populorum progressio (1967) és az Octogesima adveniens (1971) megnyilatkozásokra, hozzátéve a II. Vatikáni zsinat Gaudium et spes kezdetű pasztorális konstitúcióját (1965), mely újszerű módon és először tette zsinati megfontolás tárgyává az ember életét érintő társadalmi kérdéseket. Egyházi részről nem hiányoztak azonban a II. Vatikáni zsinat előtti megfontolások és összefoglaló művek sem – a II. világháború után kialakult új társadalmi és gazdasági rendnek megfelelően -, főképp a már említett XI. Piusz Quadragesimo anno (1931) kezdetű körleveléből kiindulva.[4]

II. János Pál pápának különösen is gondja volt az egyház társadalmi tanításának bemutatására és aktualizálására az Európa-szinódusok alkalmával (1991, 1999) és a társadalmat érintő körleveleiben, valamint más írásaiban, mint például a Laborem exercens (1981), a Sollicitudo rei socialis (1987) a Centesimus annus (1991), a Katolikus Egyház Katekizmusa (1992), a Dies Domini (1998) és az Ecclesia in Europa (2003) megnyilatkozásaiban.

A magyar dokumentum megjelenésével szinte egy időben, érdekes párhuzamot látunk az osztrák egyház esetében, mely – az osztrák államiság kezdetének millenniumán – 1996. február 9-én egy szakmai-tanácskozási napot rendezett, melyen az egyház és az állam 20. századvégi kapcsolatával foglalkozott, egyúttal lehetséges irányokat mutattak és megoldásokat adtak a harmadik évezred kezdetére. Itt az egyes munkacsoportok teológusokból, szociológusokból és különféle szakértőkből álltak, akik az egyes témákat kidolgozták – mint például a teológia, az állam és az egyház jogi kapcsolata, a jelenkor, a társadalompolitika, a kultúra, a művészet, a tudomány és az információ.[5] Ám mégsem ez volt az első alkalom, hogy Ausztriában az egyház társadalmi kérdésekkel foglalkozott. Egészen napjainkig meghatározza az egyház szociális gondolkodását helyi, osztrák szinten az úgynevezett Mariazeller Manifest, vagyis a Mariazelli Nyilatkozat (1952), mely pontosította az állam és az egyház közötti határokat a “szabad egyház a szabad társadalomban” (Eine freie Kirche in einer freien Gesellschaft) gondolattal, de a függetlenség mellett ugyanakkor hangsúlyozta a családokról, a hajléktalanokról, a nőkről, a gyerekekről és az otthonukat elhagyókról való gondolkodást is.[6]

A német katolikus egyházban szintén számos jelét találhatjuk a társadalmi érzékenységnek és a különféle megnyilatkozásoknak.[7] A Német Katolikus Püspöki Konferencia 2006 elején jelentette meg a Katolikus Egyház szociális tanításának kompendiumát, összefoglalását,[8] melynek hivatalos, első olasz kiadása (2004) után az angol (2004), a francia (2005), majd a német kiadás hivatalos magyarázata is napvilágot látott.[9]

2. Az “Igazságosabb és testvériesebb világot!” kezdetű körlevél és a konkrét társadalmi vonatkozások

A magyar körlevél négy nagy témát választott: szociális viszonyok és egészségügy, a gazdasági élet, állam és politika és a kultúra. Munkamódszere, hogy a nagy fejezetcímek alatt “A” és “B” pontban ad helyzetképet, illetve szempontokat és ajánlásokat.[10]

Az egyház szociális tanítása a dokumentum szerint valójában annyit jelent, hogy miként kell kialakítani a szociálisan gondolkodó hívő keresztény magatartást, mely nem más, mint szolgálat. Ennek érdekében a körlevél három fő szempontot említ, melyek az egyház társadalmi tanításának megvalósulását biztosítják: a személy elsődleges méltósága, a szolidaritás és a szubszidiaritás elve.

A körlevél már az első fejezet végén kimondja, hogy “a társadalom- és szociálpolitikának a társadalmi igazságosság és méltányosság értékeit is szem előtt kell tartani, úgy, hogy az összhangban legyen a piacgazdaság követelményeivel és a társadalom egészének hosszú távú érdekeivel is”.[11] E kettő feszültségére jól világított rá a püspöki körlevél, amikor a második fejezetben a gazdasági életet elemezte, mivel a magyar tapasztalat is az – itt csak egy konkrét és mindenki által ismert példát említek -, hogy az igazságos elosztás napjainkra is csak kísérlet maradt. Tíz-tizenöt évvel ezelőtt Magyarországon még nem gondoltunk arra a tényre, amit most már bizonyos szempontból ismerünk, hogy az elmúlt másfél évtizedben bennünket is elértek a korábban Nyugaton tapasztalt fogyasztói társadalom visszásságai. Évtizedekkel ezelőtt szerettünk volna Nyugaton szegények lenni, ám akkor ez nem adatott meg, most viszont a konzum-létmód minden negatív hatásával szembe kell néznünk. Ilyen például, és erre most kezdtek felfigyelni Nyugaton is, a megtermelt anyagi javak elosztása történelmének vizsgálata a 19. századtól egészen napjainkig.[12]

Ez egyfelől a gazdaság, másfelől a szétosztó helyek története, mint amilyenek korábban az eladó- és üzlethelyiségek, majd a 19. századtól kezdve a nagy áruházak voltak, és majd a II. világháborút követően a nagy elosztórendszerek különböző formái, egészen a hipermarketszerű bevásárlóközpontokig. Valójában az elosztás kérdéseinek a vizsgálatával érthetjük meg a termelés és a szolgáltatás kialakulását és működését. Így jutunk el a fogyasztói társadalom kialakulásához, mely – most már magyar tapasztalatból is tudjuk – nem kedvez a kiskereskedőknek, a beszállítóknak, sem a bérezésnek, sem az előállított javak átvételi árának.[13]

A fogyasztói kultúra terjedése az ember lakóhelyét is mesterségesen megváltoztatja a konszumáció tereinek és katedrálisainak kialakításával és felépítésével, mert mindent a termelésnek, a fogyasztásnak, illetve a profitnak rendel alá.[14] Ráadásul, mivel a nagyáruházak csak egy adott rétegnek kínálnak lehetőséget a vásárlásra, a nagyvárosok kulturális és társadalmi átalakulása következtében már a 19. századtól kezdve kitermelődtek a fogyasztási kényszerből fakadó elhajlások.[15]

A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia év eleji, a nemzeti imaévet meghirdető körlevelében a következőket olvassuk: “Az utóbbi másfél évtizedben megéreztük a szabadság ízét, de ez az időszak is hozott sok csalódást; felvetette, de nem válaszolta meg az igazságosság kérdését, a teljes igazságosságét, mely a gyengét védi.”[16] Itt mintha kihallanánk a püspökök írásából és hangjából az egy évtizeddel ezelőtt megfogalmazottak újbóli, talán kimondhatjuk: keserű felidézését, annak változatlan érvényességű megállapítását. A körlevél 27. cikkelye, mely mintegy összegzi az egyházi társadalmi tanítás alappilléreit, hozzáteszi: ahhoz, hogy a személy méltósága, a szolidaritás és a szubszidiaritás érvényesüljenek, Magyarországon még sok erőfeszítésre van szükség.

3. Az “Igazságosabb és testvériesebb világot!” körlevél aktualitása a jelenlegi egyházi megnyilatkozások tükrében

Mintegy fél évvel ezelőtt (2005. december 25-én) írta alá XVI. Benedek pápa a Deus caritas est (Az Isten szeretet) kezdetű enciklikáját. Mivel az egyházi tanítóhivatalt legfőképp az élő Péter-utód, vagyis a pápa testesíti meg, ezért most szerencsénk is van, hogy az ő első írásának a fényében tekinthetünk a születésnapját ünneplő magyar dokumentumra. Újszerű felismerést és bizonyos elégedettséget is jelenthet, hogy a magyar püspökök irata teljes harmóniában van mindazzal, amit XVI. Benedek pápa megnyilatkozásának második fejezete (DCE 19–42) az egyház szeretetszolgálatáról mond. Valójában a testvériesebb és igazságosabb világ is a szeretet műve, mivel éppen a szeretetből fakad az igény, hogy az emberi közösségben, vagyis a társadalomban meglévő igazságtalan és mostoha körülményeket lehetőség szerint megszüntesse, vagy legalábbis javaslatot adjon a változáshoz.

XVI. Benedek pápa egyik legújabb üzenete pedig, melyet 2006. április 27-én Rómában a Társadalomtudományok Pápai Akadémiájához intézett, hangsúlyozza, hogy az Evangélium az egyéni és a társadalmi élet minden szeletét megvilágítja, és a szeretet teljességében megélt hit lényeges szempont egy jobb jövő építésében és a nemzedékek közötti szolidaritás őrzésében. 2006. május 15-én az Olasz Püspöki kar 56. közgyűlésének nyitónapján Camillo Ruini bíboros, a pápa szándékát is tolmácsolva, a család védelmével kapcsolatban arra kérte az olasz püspököket, hogy “bátran hirdessék az egyház álláspontját, amelyet ugyan sokan úgy határoznak meg, mint “illetéktelen beavatkozást a személyi lelkiismeretbe és az állam autonóm törvényhozásába”. Az Európai Unió mellett működő Püspöki Konferenciák Bizottsága (COMECE) 2006. május 5-én adott ki egy nyilatkozatot Établire un cadre pour une société juste en Europe (Egy igazságos társadalmi keret felépítése Európában) címmel, mely a tagállamok vezetőitől kéri, hogy fordítsanak nagyobb figyelmet egy igazságosabb európai társadalom létrehozására. Ennek érdekében, állapítják meg az európai püspökök, az emberi személyt és annak elidegeníthetetlen méltóságát kell biztosítani.

Ebből a nézőpontból, tekintettel az előbbi megnyilatkozások tartalmára, szerényen azt is megállapíthatjuk, hogy a Tanítóhivatal legmagasabb helyéről történt visszamenőleg is megerősítés azzal kapcsolatban, amit a tíz évvel ezelőtti dokumentum az emberről és a társadalomról kimondott. Ráadásul a magyar körlevél tematikájának maradandóságát mi sem jelzi jobban, mint hogy a legfrissebb társadalomelemző cikkek, például Németországban továbbra is hasonló kérdéseket boncolgatnak.[17] A 2001-ben megjelent Charta Oecumenica az európai egyházak Európa iránti társadalmi felelősségéről is szól. 2003-ban az ausztriai egyházak fogalmazták meg szociális nyilatkozatukat (Sozialwort). Az Európai Püspöki Konferenciák Tanácsa pedig 2005-ben fejtette ki a katolikusok felelősségét munkadokumentum formájában.[18]

A Portugál Püspöki Konferencia az elmúlt években adott ki hasonló jellegű iratokat a munka világáról egy átalakuló társadalomban és az ország nehéz pénzügyi helyzetével kapcsolatban.[19] 2004 májusában a Kairosz kiadónál jelent meg magyar fordításban Helen J. Alford: Menedzsment, ha számít a hit című könyve, mely a keresztény társadalmi elveket fejtegeti a modern korban, és a hívő vállalkozó, beruházó, munkáltató magatartását írja le. Az egyház konkrét felhívásának elemzései a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Karának Heller Farkas Közgazdaságtudományi Intézetében folyó kutatások a Societas Perfecta (“tökéletes társadalom”) nemrég indult sorozatban látnak napvilágot.

A körlevéllel és az azt követő megnyilatkozásokkal a magyar egyház eltökélt magatartása mutatja, hogy a társadalmi élet minden vonatkozásában tisztelni és érvényesíteni kell a személy méltóságát és az egész társadalom érdekét. Az ember ugyanis létrehozója, központja és célja is a társadalmi életnek. Ugyanakkor tudnunk kell, hogy amikor a keresztények összefognak a társadalmi haladásért és igazságosságért, ezáltal előkészítik Isten országát, hűségben Krisztushoz és az ő Evangéliumához, hogy ez a világ reménységben nyitott maradjon Isten jövője felé.


Jegyzetek

  • [1] A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia “Igazságosabb és testvériesebb világot!” kezdetű körlevele a hívekhez és minden jóakaratú emberhez a magyar társadalomról. MKPK, Budapest, 1996. Vissza
  • [2] A Francia Püspöki Konferencia jelentése: Proposer la foi dans la société actuelle (1994). Magyarul: A hit hirdetése a mai társadalomban. Vigilia, Budapest, 1998; A Német Püspöki Konferencia dokumentuma: Aufbruch in eine solidarische und gerechte Zukunft (1996). Az Osztrák Püspöki Konferencia dokumentuma: Erklärung “Kirche und Politik” (1997). Vissza
  • [3] A katolikus társadalmi tanítás részletes feldolgozását 1968-ig lásd például: F. Klüber: Katholische Gesellschaftslehre. Verlag A. Fromm, Osnabrück, 1968. Vissza
  • [4] Vö. W. Kalveram: Der christliche Gedanke in der Wirtschaft. Köln, 1949; O. von Nell-Breuning: Wirtschaft und Gesellschaft I–III. Herder, Freiburg, 1956. Vissza
  • [5] Kirche in der Gesellschaft. Wege in das 3. Jahrtausend. (Hrsg. Sekretariat der Österreichischen Bischofskonferenz.) NP Buchverlag, Sankt Pölten, 1997. Vissza
  • [6] A Nyilatkozat szövegét lásd: http://www.grazseckau.at/bjw30/Mariazeller_Manifest.htm Vissza
  • [7] Vö. Sekreteriat der Deutschen Bischofskonferenz: Verlautbarungen des Apostolischen Stuhls Nr. 171 (2006): Die deutschen Bischöfe: Ehe und Familie – in guter Gesellschaft (1998), Caritas als Lebensvollzug der Kirche und als verbandliches Engagement in Kirche und Gesellschaft (1999); Erklärungen der Komissionen: Komission für gesellschaftliche und soziale Fragen/ Komission für caritative Fragen: Solidarität braucht Eigenverantwortung (2003), Das soziale neu denken (2003); Der Vorsitzende der Deutschen Bischofkonferenz: Zusammenhalt und Gerechtigkeit, Solidarität und Verantwortung zwischen den Generationen (2003); Arbeitshilfen: Der Tag des Sozialen Engagements zum Weltjugendtag 2005 (2004), Soziale Einrichtungen in Katholischer Trägerschaft und wirtschaftliche Aufsicht (2004); Gemeinsame Texte: Zur wirtschaftlichen und sozialen Lage in Deutschland (1994), Zum Verhältnis von Staat und Kirche im Blick auf die Europäischen Union (1995), Aufbruch eine solidarische und gerechte Zukunft (1996), Neuorientierung für eine nachhaltige Landwirschaft (2003). Vissza
  • [8] Päpstlicher Rat für Gerechtigkeit und Frieden: Kompendium der Soziallehre der Kirche. Libreria Editrice Vaticana – Herder, Freiburg, 2006. Vissza
  • [9] Vö. Impulse und Wegweisung. Das Kompendium der Soziallehre der Kirche. Bachem, Köln, 2006. Vissza
  • [10] Itt érdemes a római Kompendium 12. fejezetének alpontjait összehasonlítani a magyar körlevél elemzett témáival, mely szintén azt mutatja, hogy a magyar egyház a szociális kérdések felvetésében is együtt halad a világegyházzal: Soziallehre und kirchliches Handeln: 1. Der Dienst an der menschlichen Person, 2. Der Dienst an der Kultur, 3. Der Dienst an der Wirtschaft, 4. Der Dienst an der Politik. Vö. i. m. 373–405. Vissza
  • [11] Igazságosabb és testvériesebb világot!, 27. Vissza
  • [12] Vö. A. Chatriot – M.-E. Chessel: L’histoire de la distribution: un chantier inachevé. Histoire, Économie et Société 25 (Janvier-Mars 2006), 67-82. Vissza
  • [13] Erre a helyzetre találunk utalást a magyar püspökök 2006. januári körlevelében: (Imaórák a nemzet lelki megújulásáért, 7) “Az ember ugyanis nem puszta termelő vagy fogyasztó, nem egyik tétele csupán a társadalom működésének, hanem egyetlen igazi célja.” Vissza
  • [14] Vö. G. Crossick – S. Jaumain (ed.): Cathedrals of Consumption. The European Department Store 1850–1939. Ashgate, Aldershot, 1999. Vissza
  • [15] Vö. U. Spiekermann: Theft and Thieves in German Departement Store 1859-1930. A Discour on Morality, Crim and Gender. In: G: Crossick – S. Jaumain: i. m. 135-159. Vissza
  • [16] Imaórák a nemzet lelki megújulásáért, 6. Vissza
  • [17] Vö. például M. Ehrke: Postkommunistischer Kapitalismus. Ökonomie, Politik und Gesellschaft im neuen Europa. Internationalen Politik und Gesellschaft (2005/1), 142–163. Vissza
  • [18] Le Devenir de l’Union Européenne et la Responsabilité des Catholiques. Bruxelles, 2005. Lásd az osztrák ökumenikus dokumentumot: Meghívás egy közös útra. Az Ausztriai Egyházak Ökumenikus Tanácsának szociális nyilatkozata. Luther Kiadó, Budapest, 2005. Vissza
  • [19] O trabalho na sociedade em transformação. Secretariado Geral da CEP, Lisboa, 2002; Um olhar de responsabilidade e de esperença sobre a crise financeira do país. Secretariado Geral da CEP, Lisboa, 2005.
    In: http://www.vigilia.hu/regihonlap/2006/8/kranitz.htm Vissza