Az amerikai püspöki kar pásztorlevele a békéről

Somfai Béla

Az amerikai püspöki kar pásztorlevele a békéről

A nyolcvanas évek a “hidegháború” kiéleződésével kezdődtek, és annak lezárásával fejeződtek be. Ehhez a nyugati oldalon a stratégiai fegyverzet modernizálása adta meg a lökést, a keleti oldalon pedig a szocialista rendszer gazdasági és ideológiai összeomlásának belátásából kirobbant gorbacsovi politika. Brian Hehir véleménye szerint a fejleményekhez jelentősen hozzájárult a háború és béke kérdésének “demokratizálódása” is.[1]

Az évtized kezdetétől a korábban titkos nukleáris stratégia részleteiben is egyre kiszélesedő nyilvános nemzetközi vita tárgyává vált. A világ többszörös elpusztítására teremtett lehetőség egyre meggyőzőbben bizonyította azt, hogy az emberiség öngyilkosságával egyértelmű atomháború félelmével nem lehet a békét tartósan biztosítani Ez a meggyőződés stratégiailag nem várt nyomást gyakorolt a nyugati politikai vezetésre és lényegesen felgyorsította a nukleáris fegyverkezési verseny csökkentésére tett nemzetközi igyekezetet. A vita gazdag irodalmat hozott létre, amelynek egyik fontos témája az elrettentés stratégiájának erkölcsi kiértékelése volt. Az amerikai püspökök pásztorlevele több szempontból is jelentős terméke ennek.[2]

Előkészítésének módszere a püspöki hivatal testületi (kollegiális) gyakorlásának és a pasztorális tanítóhivatal megnyilatkozásának egy új formája. A körlevél szövegét “munkadokumentum” formájában széleskörű tanulmányozás és kritika céljából több változatban közrebocsátották. A második verzió egy vatikáni konzultáció témájává is vált. A körlevél végső szövege (a munkadokumentum harmadik verziója) a vatikáni kritikán kívül magába foglalta a helyi katolikus közösségek módosítási javaslatait is. A levél tanítása sikeres kísérlet az “igazságos háború” hagyományos tanának és a zsinat óta kialakult pacifista gondolkodásmódnak az összehangolására is. Az arányosság (proporcionalitás) elvére épült érvelése pedig a katolikus erkölcstan egy vitatott módszerének sikeres alkalmazására ad példát.A körlevél a keresztény hagyomány “igazságos háborúra” vonatkozó tanításából indul ki. Ez a “realista” hagyomány nem a háború megszüntetését, hanem annak elítélését, pusztító hatásának korlátozását és a hadviselés módszereinek emberibbé tételét tekinti a közvetlenül elérhető célnak. A modern háborúk tapasztalata alapján azonban az Egyház napjainkban egyre inkább minden háború feltétel nélküli elítélését hangsúlyozza. Az igazságos háborúban való részvétel XII. Pius szerint még erkölcsi kötelességként nehezedik a hívő keresztény lelkiismeretére, VI. Pál pápa az Egyesült Nemzetek közgyűlésén azonban megkülönböztetés nélkül minden háborút elítélt. Néhány évvel később a II. Vatikáni Zsinat a fegyverkezési verseny és a tömegpusztító fegyverek használatának kategorikus elítélésén kívül dicsérte azokat a keresztényeket is, “…akik lemondanak az erőszak használatáról, és jogaik védelmére olyan eszközökre szorítkoznak, amik csak a gyengébb félnek állnak rendelkezésére”.[3]

A püspökkari körlevél a modern pápák tanításával fonódik össze, pacifizmusra vonatkozó álláspontja pedig a zsinat megállapítására épül. II. János Pál pápa maga is belekapcsolódott a kiszélesedő vitába, és sokat foglalkozott az erőszak használatának és a nukleáris fegyverek alkalmazásának kérdésével, valamint az elrettentés és a lefegyverzés stratégiájával. A püspökkari levél értelmezésének hátteréhez röviden össze kell foglalnunk a pápa tanítását. ő is az igazságos háború elvéből indul ki: az igazságosság alapvető követelménye nevében a népeknek joguk van arra, hogy az igazságtalan támadóval szemben megfelelően arányos eszközzel magukat megvédjék”. A keresztényeknek be kell látniuk, “hogy ebben a világban az állandóan és tökéletesen békés emberi társadalom sajnos csak utópia. Ideológiák, melyek ennek könnyen elérhető lehetőségét állítják elénk, olyan reményre építenek, mely nem valósítható meg“.[4]

Sokkal több figyelmet szentelt azonban az erőszak elítélésének, mint az erőszakos eszközök megengedhető használatának. A Krisztusba vetett hitre és az apostoli küldetésre hivatkozva ismételten hangsúlyozta, hogy “…az erőszak rossz, az a problémák megoldásának elfogadhatatlan eszköze, az erőszak nem méltó az emberhez. Olyan hazugság az, mely ellentmond a hit igazságának, az emberiség igazságának. Az erőszak elpusztítja azt, amit meg akarunk vele védeni: az emberek méltóságát, szabadságát és életét.”[5]

Ezt a megállapítást egy évtizeddel később megismételte.[6]

A nukleáris elrettentésre vonatkozó álláspontját 1982-ben fogalmazta meg az Egyesült Nemzeteknek adott szózatában: “A jelenlegi helyzetben az erőegyensúlyra alapozott elrettentést erkölcsileg elfogadhatónak lehet tekinteni; noha ez nem önmagában vett cél, mégis egy olyan lépés, amely a fokozatos lefegyverkezés felé vezet.”[7]

Ez a sokat vitatott megállapítás nem az erkölcsi igazolásra irányult, hanem azt a realista meggyőződést fejezte ki, hogy a béke biztosításának a fokozatos és kétoldalú leszerelés az egyetlen lehetséges eszköze.[8]

Amint a pápa a diplomatáknak tartott beszédében 1982-ben hangsúlyozta, a “…végső cél, amit soha nem szabad szem elől téveszteni, a teljes nukleáris lefegyverzés”.[9]

Az amerikai, püspökök körlevele is elismeri, hogy szorosan meghatározott feltételek mellett a háború lehetőségét, mint az igazság védelmének és a béke helyreállításának végső eszközét, nem lehet mindig elkerülni bűnnel terhelt világunkban. Ez ugyanis a nemzetek jogos önvédelmének végső eszköze. Pusztító hatását azonban a lehető legnagyobb mértékben korlátozni kell. Az “igazságos háború” jogának (jus ad bellum) gyakorlásához megfelelő okra, a hadüzenet törvényes declarációjára, valamint erkölcsileg elfogadható szándékra van szükség. Ez a szándék magábafoglalja a béke mielőbbi megteremtését, és azt az igyekezetet, hogy az elérendő jó cél (az igazságos béke biztosítása) arányban van a kikerülhetetlen kár okozásával. A hadviselésnek igazságos módon kell történnie (jus in bellum). Ezt mindenekelőtt az arányosság elve és a hadat nem viselők megóvása biztosítja. Nemzetközileg elítélt fegyvereket nem szabad használni, és a hadműveletet az ellenség katonai erejének megtörésére kell korlátozni.Az általános elvek lefektetése után stratégiailag fontos kérdések erkölcsi kiértékelésével foglalkozik a körlevél. Az arányosság elve megköveteli, hogy elkerüljük a küzdelem intenzitásának növekedését és kiterjedésnék veszélyét, amik a hadviselés modern módszereivel szorosan össze vannak kapcsolva. A mai fegyverekkel folytatott “totális háború”, mely civilizációnk pusztulását okozná “félelmetesen aránytalan válasz lenne még az igazságtalan támadás megtorlására is.”[10]

A modern háborúban nemcsak a “fegyverviselő katonák” vesznek részt, hanem a polgári társadalom jelentős rétegei is. A “fegyvert nem viselők” sérthetetlenségének elvét tehát ennek a ténynek a fényében kell értelmezni. A katonai célpontok meghatározása sem egyszerű feladat. A háborús igyekezetbe kétségtelenül be nem kapcsolódott személyek életének és polgári célpontoknak direkt elpusztítása azonban nem engedhető meg. A körlevél külön elítéli a gyermekek, iskolák, kórházak, vagy betegek, az öregek, valamint a nem katonai iparban vagy a mezőgazdaságban dolgozók direkt megtámadását.[11]

Ezek után a körlevél három lépésben elemzi a modern hadviselés, és specifikusan az atomfegyverek használatának különböző módját. A II. Vatikáni Zsinat tanítására hivatkozva mindenekelőtt a tömegpusztítás eszközeit ítéli el feltétel nélkül.[12]

Ezeket még ellenséges akció megtorlására sem szabad használni, még akkor sem, ha a támadás egész városokat elpusztított. “Jó lelkiismerettel a keresztény nem hajthat végre olyan parancsot, és nem követhet olyan eljárásmódot, mely a hadat nem viselők szándékos elpusztítására irányul”.[13]

Önmagukban vett rossz eszközöket ugyanis semmiféle cél sem szentesíthet. Ez a tilalom azonban nem terjed ki az atomfegyverek használatának minden módjára, sem azok stratégiai alkalmazásának lehetőségére. A püspökök elismerik, hogy ezeknek a kérdéseknek az eldöntésében előre meg nem határozható esetleges szempontokat is figyelembe kell venni. A II. Vatikáni Zsinat és II. János Pál álláspontján túlhaladva, valamint az 1983 nyarán kiadott francia és német püspökkari nyilatkozatok álláspontjával ellentétben, a körlevél elítéli az atomfegyverek “első” használatának lehetőségét is: “Nem tudunk olyan előadódható helyzetre gondolni, amely erkölcsileg lehetővé tenné az atomfegyverek kezdetnek szánt még legkorlátozottabb alkalmazását is.”[14]

“…Ez a lépés ugyanis aránytalanul felfokozná az összecsapás intenzitását és az egész világra kiterjedő atomháború veszélyét. Az a feladatunk, hogy minden lehető eszközzel megelőzzük az atomfegyverek használatát.”[15]

Ez a megállapítás a nukleáris elrettentés stratégiájára vonatkozó elvi ítéletet is megfogalmazta. A kritikák véleménye szerint azonban ezt a ítéletet nem sikerült teljes összhangban tartaniuk vizsgálatuk harmadik lépésével. Álláspontjuk sebezhetőségének elismerésével a püspökök arra a következtetésre jutnak, hogy a támadás visszariasztására elegendőnek látszik a rendelkezésre álló konvencionális katonai erő és az atomfegyverek megtorló jellegű, de korlátozott (taktikai) használata.[16]

Ez a keskenyre nyitott kapu is feltételezi azonban az atomfegyverek használatának szándékát. Az eltérő álláspontok tudatában elismerik megállapításuk gyakorlati gyöngéit, és sürgetik a kérdés további tanulmányozását és a nyilvános vita folytatását. Az elrettentés erkölcsi elfogadhatóságának biztosítására kiindulópontként leszögezik, hogy nukleáris elrettentés nem alkalmas a béke tartós biztosítására. Ennek a ténynek a fényében az elrettentés stratégiáját világosan megfogalmazható irányelvek korlátozzák. Az elrettentéshez nincsen szükség az atomtámadással vagy a megelőző atomtámadással való fenyegetésre. Az atomfegyverkezésben az egyensúlyt, és nem technikai fölényt kell biztosítani. A végső cél a fokozatos nukleáris leszerelés legyen. A nukleáris fegyverzet fejlesztését ehhez a célhoz kell szabni. Ezért feltétlenül el kell kerülni olyan fegyverrendszerek kifejlesztését, melyek megváltoztatnák az egyensúlyt. Ki kell küszöbölni az atomfegyverek akcidentális bevetésének lehetőségét, és meg kell akadályozni ezeknek a fegyvereknek a nemzetközi terjedését. Azok az új típusú fegyverek, amelyek az ellenség megtorló erejének semlegesítésére irányulnak, hosszabb lejártban a megelőző atomtámadás veszélyét növelik. Hasonlóan aránytalan veszélyt okoz azoknak a fegyvereknek a fejlesztése is, melyeket nehéz a hagyományos atomfegyverektől megkülönböztetni. Ezt az elemzést a nukleáris lefegyverzés meggyorsítását szolgáló jól átgondolt gyakorlati javaslatokkal fejezik be.[17]

Noha kétlik, hogy egy atomháborút előre megszabott keretek között lehet tartani, mégsem tanítják azt, hogy az atomfegyverek minden lehetséges használata önmagában vett rossz (intrinsece malum). Az elrettentés hatásosságának megőrzésére, ami a megelőző évtizedek törékeny békéjét biztosította, a püspökök megőriznek egy bizonyos fokú ambiguitást (kétértelműséget) ebben a kérdésben. Ez a szándékosan választott nem teljesen tisztázott álláspont a körlevél legtöbbet kritizált és legtámadhatóbb megállapítása, mely az igazságos háború elvének és a pacifista álláspontnak a védőit egyaránt kielégítetlenül hagyta. Álláspontjuk tisztázására a püspökök azt is hangsúlyozták, hogy az atomfegyverek népes területeken történő korlátozott használata mindig aránytalan marad az okozott tömegirtással, még akkor is, ha a katonai helyzet azt megkívánná. “Noha az arányosság megítélésében a vélemények mindig eltérnek, kétségtelenül vannak olyan cselekedetek, melyek feltétlenül aránytalanok.” Végső fokon a püspökök meg vannak győződve arról, hogy az atomháborút sem megnyerni, sem pedig előre megállapított korlátok között tartani nem lehet.[18]

Ezért nagyon kétlik, hogy ezek bármilyen feltétel mellett is az igazság és a béke megteremtésének megfelelően arányos eszközei lehetnének. Ennek a lehetőségnek a “bizonyítása azoknak a feladata, akik az atomfegyverek korlátozott használatának (gyakorlati) lehetőségét állítják.” Az emberiségnek mindezideig nincsenek tapasztalatai ebben a végzetes veszélyt jelentő kérdésben.[19]

Az egyházi tanítás kivételt nem tűrő általános elveinek és a körülményekhez szabott prudenciális ítélet lehetőségeinek megkülönböztetése lényegében a körlevél második változatára kapott vatikáni kritika eredménye volt. Ezzel a püspökök biztosították a háború esetében a körülményektől függő konkrét elhatározás lehetőségét, és ugyanakkor megszabták a lelkiismeretbeli kötelesség határait is. Ennek a gyakorlati ítélet és az egyházi tanítás közötti határvonalnak az óvatos meghúzásával tanítóhivataluk hitelét és tekintélyét is biztosították. – Összehasonlítás céljából megemlítjük a francia püspökkar egy megállapítását. ők élesen megkülönböztették a fenyegetést a fegyverhasználattól és feltették a kérdést: “Nem rossz-e azzal fenyegetőzni, amit rossz megtenni?”. Véleményük szerint erre a kérdésre nem lehet egyértelmű igennel válaszolni, mert a fenyegetés és a fegyverhasználat erkölcsileg nem egyenlő értékű. Ebből feltehetően az következik, hogy erkölcsileg szabad olyasmivel fenyegetni, amit soha sem tehetünk meg; ez ugyanis a fenyegetés beváltásának szándékát nem foglalja magában. Az erkölcsileg rossz cselekedet végrehajtásának szándéka maga is rossznak számítana. A végrehajtás szándékának hiányában azonban a fenyegetés és az elrettentés elveszíti meggyőző erejét és értelmét. Mivel az amerikai püspökök nem zárták ki kategorikusan a nukleáris fegyverek használatának lehetőségét, álláspontjuk ambiguitásával megőrizték az elrettentésre építhető (törékeny) biztonságot, R. McCormick véleménye szerint.[20]

A körlevél az “igazságos háború” tanát és a keresztény pacifizmust is párhuzamba állítja. A pacifista magatartás teológiai történetének és a jelenlegi katolikus teológiai véleményeknek a rövid összefoglalásából arra a megállapításra jutnak a püspökök, hogy a pacifizmus és az igazságos háború teológiai alapjai “egyaránt megtalálhatók a keresztény teológiai hagyományban; mindkét álláspont hozzájárul ahhoz az egységes erkölcsi felfogáshoz, ami az emberi béke megvalósításához szükséges. A két felfogás kiegészíti … és az eltorzulástól megóvja egymást.” Mindkét felfogás egyetért ugyanis azoknak a modern hadviselési módszereknek az elítélésében, melyeket nem lehet a totális háborútól megkülönböztetni.[21]

Befejezésül a püspökök hangsúlyozzák, hogy az atomfegyverekkel kapcsolatos kérdések nemcsak politikai és hadászati jellegűek, hanem alapvető erkölcsi jelentőségük is van. A világpolitika rossz irányban halad, mivel ezeknek a fegyvereknek a felhalmozása végeredményben a béke lehetőségét gyengíti. A Szentatya szavait idézve hangsúlyozzák, hogy csak a háborúra vonatkozó álláspontunk radikális megváltóztatásával tudunk nemet mondani a nukleáris konfliktusnak, a fegyverkezési versenynek és az atomkorszak zsarolási lehetőségében rejlő erkölcsi veszélynek, “amely az emberiséget az állandó terror, vagy a feltétel nélküli megadás elfogadhatatlan dilemmája elé állítja. A béke megteremtése nem esetleges lehetőség számunkra, hanem hitünk követelménye. Erre nem a történelmi pillanat adottságai késztetnek bennünket, hanem az Úr Jézus Krisztus. Béketeremtő feladatunk részleteit és kereteit nem egy politikai vagy ideológiai program szabja meg, hanem Krisztus Egyházának tanítása.”[22]

A körlevél jelentőségét méltatva Ch. Curran kiemeli, hogy az eltérő álláspont lehetőségének elismerése nemcsak erre a körlevélre hanem minden általános erkölcsi elv gyakorlati alkalmazására is vonatkozik.[23]

A körlevélnek szentelt általános figyelem Ratzinger bíborost arra a mostanáig is vitatott konklúzióra vezette, hogy a mandátum docendi, a tanításra való püspöki küldetés csak a megyéspüspöki hivatallal kapcsolódik, és nem a püspökkari konferenciával.[24]

A körlevél tanításának újdonságát David Hollenbach három pontban foglalta össze. Az igazságos háború tanának és a pacifizmusnak egymást kiegészítő szerepére sem a zsinati, sem pedig a pápai tanítás eddig nem figyelt fel. Ez a körlevél az atomfegyverek általános tilalmának első példája; megtiltja azoknak a települések elleni és a támadást megelőző célú első használatát, és azt is kétli, hogy használatuk előre megállapított korlátok között tartható. Végül a körlevél az elrettentés stratégiájának erkölcsi kiértékelésében sokkal részletesebb ítéletet formál, mint bármilyen előző egyházi dokumentum. Elítéli a nukleáris hadakozásra épített stratégiát és minden olyan fegyverrendszer bevezetését, mely a lefegyverzést megnehezítené. Hollenbach véleménye szerint ezért az kétségtelenül teológiai fejlődést jelent, és profetikus hatással rendelkezik.[25]

Mindez nem jelenti azt, hogy a püspököknek sikerült minden problémát megoldaniuk. Ha feltételezzük az atomfegyverek bármilyen korlátolt használatának lehetőségét, a használat szándékát sem lehet kizárni. Következőleg az atomfegyverek használatára biztosított keskeny ajtó utat nyit a nukleáris konfliktus kiéleződésének lehetőségére is. René Coste ezért egy fontos különbségtétellel értelmezi a körlevél jelentőségét: Az elrettentés csak a kisebb rosszként fogadható el, és csakis addig, amíg konkrét tények bizonyítják, hogy ez a béke fenntartásának elengedhetetlenül szükséges eszköze. Meg kell különböztetni a fenyegetést és az atomfegyverek használatának tényleges szándékát. Az elrettentés hatásosságának legfontosabb feltétele az, hogy a szándék titokban maradjon.[26]

  • [1] B. Hehir, “Catholic Teaching on War and Peace: The Decade 1979-1989”, in Ch. Curran (ed.), Moral Theology, Challenges for the Future, Paulist Press, 990, 355-357.old. Vissza
  • [2] National Conference of Catholic Bishops, The Challenge of Peace: God’s Promise and Our Response, A Pastoral Letter on War and Peace, NCCB, Washington 1983, VIII-103.old. Vissza
  • [3] GS 78. Vissza
  • [4] II. János Pál pápa, “Üzenet a Világbéke Napján”, Origins,11 (1982), 477. old. Vissza
  • [5] II. János Pál pápa, “Allokúció az írországi Droghedában”, Origins, 9 (1979) 274. old.  Vissza
  • [6] II. János Pál, “Üzenet fiataloknak az erőszakmentességről”, Origins, 18 (1988) 253. old. Ez a meggyőződés a magyarázata annak, hogy a pápa a társadalmi igazságtalanság és elnyomás elleni küzdelemben az erőszakos és forradalmi eszközök használatát visszautasította, mondván, hogy rendszerint annak a szegények és az elnyomottak fizetik meg az árát. Vissza
  • [7] II. János Pál pápa, “Üzenet az Egyesült Nemzetek Lefegyverzésről Tartott Második Különlegel űléséhez”, 8 .par. Vissza
  • [8] J. Finnis, J. Boyle, G. Grisez, Nuclear Deterrence, Morallity and Realism, N.Y. Oxford U.Pr., 1987, 89. old. Ezek a szerzők kétségbe vonták ennek a konklúziónak erkölcsi megalapozottságát. Vissza
  • [9] II. János Pál pápa, “Üzenet a Diplomatákhoz”, L’Osservatore Romano, 1988 január 5.Vissza
  • [10] The Challenge of Peace, 103. old. Vissza
  • [11] I.m. 108. old. Vissza
  • [12] “Isten és ember elleni bűntett minden olyan háborús cselekedet, amely városok vagy nagy területek lakosságának megkülönböztetés nélküli elpusztítására irányul”,GS 80.Vissza
  • 13] GS 149. Vissza
  • [14] GS 150. Vissza
  • [15] GS 152,153.  Vissza
  • [16] Ebben a kérdésben a francia és német püspökkari nyilatkozatok európai stratégiai helyzetből kiindulva eltérő álláspontot foglaltak el. Számukra a konvencionális fegyverekkel szemben a nukleáris fegyverek stratégiai használata adta meg a biztonságot, ezért vonakodtak a megelőző nukleáris támadás kifejezett elítélésétől és a konvencionális fegyverek használatának javaslatától is. A francia körlevél egyszerűen megjegyezte, hogy a francia stratégia az erősebb fél elrettentésére irányul. “Az elrettentés eszközeinek korlátozottságából következik, hogy a mi stratégiánk a városok elleni stratégiára épül, amit a Zsinat minden fenntartás nélkül elítélt.” Cf. “Joint Pastoral Letter of the French Bishops” Cf. J.V.Schall (kiadó), Out of Justice, Peace and Winning of Peace, San Francisco, Ignatius Press, 1984, 110.old. Vissza
  • [17] I.m. 188-191. old. Vissza
  • [18] I.m. 161. old. Vissza
  • [19] I.m. 159. old. Vissza
  • [20] Richard McCormick, “The Challenge of Peace”, Notes on Moral Theology 1981 through 1984, 213. old. Vissza
  • [21] I.m.121. old. Vissza
  • [22] I.m. 332-333. old. Vissza
  • [23] Ch. Curran, “Metodologia morale della lettera pastorale dei vescovi americani su guerra e pace”, Rivista di teologia moale, 15 (1983), 487-498. old. Vissza
  • [24] J. Ratzinger. Origins, 12(1983), 691-95.old. Vissza
  • [25] D. Hollenbach, S.J., “The Challenge of Peace in the Context of Recent Chuch Teachings”, Catholics and Nuclear War, 3-5. old. Vissza
  • [26] René Coste,S.J., “Le probleme éthique de la discussion nucléaire” Esprit et Vie, 93 (1983), 513-528. old. Vissza